onsdag den 23. marts 2011

Kaiser Permanente: Halvtomme venteværelser og en EPJ, der kan det hele

Fra sygeplejerske til klinisk case manager
Hvad kan det danske sundhedsvæsen lære af Kaiser Permanente, spørger Frølich, Diderichsen, Krasnik, Schiøtz, Strandberg-Larsen og Søgaard i et blogindlæg fra 7. marts, hvor de fortæller om alle de ting, som Kaiser Permanente er gode til – og som vi bør tage ved lære af. Og de spørger igen i Danmarks Radio i morgenfladen den 20. marts – eller journalisten spørger på deres vegne.

Vi kan lære en hel del. Og det vil jeg gerne uddybe lidt – baseret på mine egne oplevelser med Kaiser Permanentes HealthConnect, som jeg oplevede på nært hold under en studietur til USA i februar måned.

Helt overordnet har Kaiser Permanente i den grad organiseret deres sundhedsorganisation. De har løbende arbejdet meget med kvalitetsudvikling, og det skinner igennem på flere niveauer. Besøg i ambulatorier, sengeafdelinger og akut-modtagelse gav et indtryk af en organisation, der hele vejen igennem var meget tjekket: der var skinnende rent, ingen senge eller apparater på gangene, masser af nyt it-udstyr og halvtomme venteværelser.

Samtidig er Kaiser Permanente god til hele tiden at it-understøtte deres patientforløb, så de bliver sammenhængende. Alle – både praktiserende læger, hjemmepleje og hospitalspersonale – benytter sig nemlig af den samme elektroniske patientjournal, kaldet HealthConnect. Den har tidligere været omtalt som ”EPJ’en, der kan det hele”. Men EPJ’en kan ikke holdes adskilt fra resten af arbejdsgangen. Det er en dynamisk proces, som Kaiser Permanente holder i gang ved at hele tiden at procesoptimere og kvalitetsudvikle sig selv.

Klinikerne er for eksempel blevet omfordelt, så langt flere klinikere i dag arbejder i lægekonsultationer, ambulatorier og akutmodtagelsen og resultatet heraf er et langt bedre flow. Der er også blevet introduceret en ny rolle for sygeplejersker – en klinisk case manager – som holder styr på patientforløbet, fra første besøg hos den praktiserende læge til behandlingen er afsluttet. Han eller hun er med til at sikre, at patientforløbet hele tiden bliver gennemført efter de aftalte kvalitetsstandarder. Det betyder også, at Kaiser Permanente har alle informationer samlet et sted – fra patientens allerførste henvendelse hos egen læge til afslutningen af behandlingsforløbet.

Muligheden for at skabe et sammenhængende patientforløb skyldes i høj grad, at både praktiserende læger, hjemmeplejen og hospitalspersonalet alle har den samme arbejdsgiver, og derfor anvender de alle den samme elektroniske patientjournal. Som Kaiser Permanente også selv fremhæver, er det netop også denne deling af informationer mellem sundhedsfaglige aktører, der gør det muligt at måle, overvåge og udvikle kvaliteten i de enkelte patientforløb.

Kaiser Permanente er langt bedre til at bruge de mange data, der ligger i de kliniske applikationer, end vi er i Danmark. HealthConnect dækker organisatorisk og it-mæssigt hele patientforløbet fra det allerførste besøg hos den praktiserende læge til behandlingen er afsluttet. Det giver mange spændende muligheder for løbende at monitorere og optimere patientforløbene. I Danmark har en del af debatten omkring elektroniske patientjournaler været fokuseret på hospitalssektorens muligheder for at dele data, og jeg tror, at vi ved at skele til EPJ-løsninger i udlandet som hos eksempelvis Kaiser Permanente, kan lære rigtig meget om, hvordan vi får skabt en god løsning for ikke bare alle regioner, men for alle sundhedsaktører her i Danmark.

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig i at Kaiser Permanentes organisatoriske model er spændende, og at deres EPJ system også er særdeles interessant. Ikke mindst fordi EPJen er fuldt ud tilgængelig for patienterne selv, ikke bare for alle de sundhedsprofessionelle som kommer ind over forløbet.

    Men jeg er nysgerrig på et punkt: har patienterne selv mulighed for at skrive i /rette i deres elektroniske journal?

    SvarSlet