Hvis bare klinikerne var involveret i udviklingen af it-systemer og inddraget i beslutninger om anskaffelse og implementering af it-systemer, så ville systemerne langt bedre understøtte de kliniske arbejdsgange.
Denne indvending har jeg hørt i rigtig mange sammenhænge, og spørgsmålet er, kan man lave it til forretningen uden at inddrage forretningens behov? Uden at spørge kunderne, hvad de har behov for for at kunne udføre deres arbejde? I mit tilfælde er det klinikerne, der er kunderne, og jeg vil gerne skrige ud fra hustagene – at selvfølgelig spørger vi klinikerne – det er jo dem, der skal bruge systemerne.
Region Hovedstaden har siden 2007 etableret en systemledelsesorganisation med 18 systemgrupper, som ledes af vicedirektørerne fra regionens virksomheder. Grupperne består primært af ledende klinikere, som inddrages i styregruppearbejdet for regionens it-projekter, og formålet med grupperne er at lytte til klinikernes ønsker til nye systemer og få prioriteret disse i forhold til udvikling og forbedring af de eksisterende systemer. Altså at finde ud af, hvor klinikerne får mest ud af, at it-ressourcerne bruges.
Alle grupper har også repræsentanter fra regionens it-organisation, men det er altså det kliniske personale, der fylder mest i systemgrupperne. Min mangeårige erfaring inden for sundheds-it har lært mig, at det ikke er hensigtsmæssigt, at det alene er it-afdelingen, der træffer disse beslutninger ud fra, hvad de antager, at klinikerne har behov for. Risikoen er nemlig, at de forkerte projekter prioriteres, og at den efterfølgende implementeringsfase bliver rigtig vanskelig.
Jeg har derfor i mit arbejde med regionens it-governance flere gange oplevet, at vores it-projektforslag er blevet afvist, projekter, vi som it-faglige har udvalgt, som de mest oplagte og relevante – surt? Nej, tværtimod – det er en fornøjelse i den grad at tilpasse it-investeringerne, drift og vedligeholdelse til klinikernes ønsker. Det er klart, at vi ikke kan nå ud til alle regionens mere end 30.000 klinikere, men med systemledelsesorganisationen har vi skabt en reel forretningsdrevet it-governance – baseret på klinikernes ønsker – og det er et stort og vigtigt skridt i arbejdet med at involvere klinikere i udviklingen af sundheds-it.
torsdag den 10. juni 2010
Hvorfor bliver klinikerne aldrig involveret i udvikling af sundheds-it?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Det er godt at høre. Som leankonsulent kommer IT-systemerne meget ofte op som et af de områder der genererer spild, fordi de ikke er lavet til den virkelighed der er i klinikken. Alle programmører burde efter min mening være minimum en uge i klinikken for at få en grundlæggende forståelse af hvordan tingene fungerer. Den investering ville hurtigt tjene sig ind. Jeg har i et tidligere job været involveret i udvikling af et pensionsadministrationssystem. Her sad kundekonsulenter side om side med programmørerne og testede systemet. Det gav en rigtig god dialog og har formentlig sparet pensionsselskabet for millioner i mere effektive it-systemer.
SvarSlet