Derfor kunne jeg godt tænke mig at invitere jer alle til en generel debat om viden i sundhedssektoren (som ViS jo i sidste ende har sigte på, tror jeg).
Vigtigt er det - Sundhedsarbejde opleves nok som noget meget praktisk - men er stadig videnarbejde - forstået som konkret anvendelse af viden. Klinisk viden -ja og viden om processer og organisering.
Jeg tænker man kunne stille tre spørgsmål:
1. Hvad gør man i Sundhedssektoren for at sikre videndeling /-spredning?
Eksempelvis:
Hvordan sikrer kvalitetssikring og akkreditering at den rigtige og opdaterede viden anvendes? Hvordan opsamles erfaringer - f.eks. fra større og gentagne operationer/behandlingsforløb eller andre processer? Findes der dedikerede videnspersoner ("knowledge managers") på sygehuse / i afdelinger? Hvordan anvendes IT - intranet - teknologi - til at sikre adgang til / tilgængelighed til den bedste/nyeste viden?
2. Hvilke barrierer er der for videndeling/-spredning i sundhedssektoren?
Eksempelvis:
Er der kommunikationsproblemer mellem forskellige faggrupper?
Hvad betyder "not invented here"-problematikken i sundhedssektoren - det at vi er lidt mistænksomme overfor viden fra andre?
Hvad betyder det, at man selvfølgelig må gå efter en nul-fejls-kultur?
Har man så travlt med "brandslukning" - at man ikke har tid til at opsøge ny viden og bedre metoder?
3. Hvad kan man gøre for at overvinde barriererne?
Eksempelvis:
Hvordan forbedres kommunikation og samarbejde mellem faggrupperne?
Hvordan kombineres nul-fejls-målet med åbenhed om og læring af fejl?
Hvordan prioriteres tid i det daglige til indhentning af viden/erfaringer, der kan gøre arbejdet bedre og mere effektivt?
Der er mange andre spørgsmål, som kunne stilles? - Du er velkommen til at supplere.
Men giv også gerne nogle svar - ved fælles hjælp kunne vi måske komme frem til nogle konklusioner og forslag.
Jeg har forsøgt at besvare nogle af dine spørgsmål som led i en kommunikationsundersøgelse på de syddanske sygehuse - læs meget mere i blogindlægget her:
SvarSlethttp://sygehuskommunikation.blogspot.com/2011/02/et-kommunikationsstrategisk-perspektiv.html
Hej Lisbeth
SvarSletDet er et superspændende indlæg du har skrevet og henviser til. Interessant nok er det tilsyneladende en generel problemstilling du peger på - afstanden mellem de formelle, centrale systemer og medarbejdernes konkrete ønske om at bidrage til forbedring.
Jeg ser, at man kæmper med det og arbejder med løsninger på dette dilemma alle steder. Du peger på Co-creation som løsningen. Enig. Andre steder hedder det f.eks. Social Content Management. Medarbejderne vil gerne dele - men kan ikke finde sig selv til rette i de stive hierarkiske systemer. Der skal være plads til de uformelle, det ustrukturerede og det sociale.
Måske skulle vi sætte et seminar op sammen om, hvordan vi bygger bro mellem de to perspektiver. Jeg tror problemstillingen går på tværs at sektorerne - og løsningen ligeledes.
Måske VIS vil være med?
Kære Bent og Lisbeth
SvarSletBent, du rejser en række interessante og meningsfulde spørgsmål. Jeg tror, at årsagen, til at du ikke har fået så mange svar, er, at det er meget omfattende og komplekse spørgsmål og dermed også tilsvarende svar.
Det vidner Lisbeths svar også om, tak for det Lisbeth, det er spændende undersøgelser og analyser, lad os høre mere herom. Og Bent, du har helt sikkert ret i, at nogle af de udfordringer, som vi står overfor i sundhedsvæsenet, ligner udfordringer, som man har andre steder. ViS vil selvfølgelig gerne deltage, når formålet er at stimulere videnspredning, altså at komme fra viden til handling/implementering.
ViS er som resten af sundhedsvæsenet opmærksomme på, at der er mange barrierer for videnspredning, herunder også at faggrænser og for den sags skyld regionale grænser kan udgøre barrierer for videnspredning. Det er en af grundene til, at de 5 regioner sammen med Danske Regioner lancerer en ny portal, www.vis.dk, den 28. marts, hvor hensigten er at stimulere videnspredning på tværs af hele sundhedsvæsenet.
Funderet i, at alle kan lære og alle kan lære fra sig
Funderet i, at det er en god idé at spørge andre i sundhedsvæsenet, inden man selv laver løsninger til eksisterende udfordringer
Funderet i, at det nogle gange kan være svært lige præcis at finde den person eller den erfaring eller den metode, som kunne være berigende at tage i ed i en konkret problemstilling
Funderet i, at rigtig meget viden kommunikeres resultatorienteret, og ofte kan man have behov for at vide noget om processen for fx at undgå at støde ind i de samme barrierer, som andre allerede har fundet en måde at komme over
Funderet i, at man også kan lære af de erfaringer, som ikke var succesrige
Og derfor er vis.dk, der snart bliver tilgængelig for alle ansatte i sundhedsvæsenet – på tværs af fx faggrænser og fysiske grænser, det sted, hvor man på trods af travlhed hurtigt kan få hele sundhedsvæsenets usigelige store faglige energi og kompetence og erfaring samlet, så man kan udnytte potentialet i højere grad, altså stille sine spørgsmål, give sine svar, dele sine erfaringer og få hjælp til at handle på sin viden.
Se mere om vis.dk her: http://www.regioner.dk/Sundhed/Videnspredning+i+Sundhedsvæsenet/Ny+portal+til+sundhedsfaglig+videnspredning+på+vej.aspx