Mange års erfaring i hospitalsverdenen har udstyret mig med nogle fordomme. Lad mig nævne et par her:
Hospitalsansatte er professionelle og idérige mennesker, der ofte har et højt selvværd. Det betyder, at egne ideer pr. definition er bedre end naboens. Hvis vi kalder noget for f.eks. "Vejle modellen", så kan vi være ret sikre på, at andre hospitaler vil være meget modvillige mht. at kopiere denne idé. Ganske anderledes i den kommercielle private sektor, hvor jeg også har tilbragt nogle år af mit arbejdsliv - her lever mange af at kopiere andres successer i en fart og så gentage dem, bare lidt billigere.
Hospitalsansatte er ofte højt specialiserede mennesker, som ofte er dybt optaget af deres fag og deres egen arbejdsplads. Det betyder, at mange kun sjældent løfter blikket og kigger over til naboafdelingen eller nabohospitalet for at se, om de har fundet på noget smart, man med fordel vil kunne overføre til sig selv. Endvidere er der heller ikke den store tradition for at fortælle hinanden om sine successer, ud over hvad lægerne skriver om i videnskabelige tidsskrifter.
Kobler man disse to fordomme, så vil man som hospitalsdirektør jævnligt opleve, at man rundt omkring på afdelingerne kan se den samme dybe tallerken bliver genopfundet med små variationer igen og igen. Det er selvfølgelig vældig godt for de indvolverede medarbejderes engagement - det her er min idé, jeg har selv fundet på den - men ikke nødvendigvis særlig omkostningseffektivt.
What to do?
På Frederiksberg Hospital (og ja, jeg ved godt, at ved at skrive dette, har jeg allerede forstyrret muligheden for, at andre gør noget tilsvarende... ) har vi et Innovationsforum. Nogle gange om året samler vi ca. 40 håndplukkede medarbejdere og ledere; håndplukkede i retning af at være idérige og optaget af at føre deres idéer ud i livet. På disse møder udvikles nye ideer via div. processuelle konsulenttricks. Det rigtigt interessante er, at en del af disse idéer viser sig at være nemme at føre ud i virkeligheden, fordi andre medlemmer i Innovationsforum allerede har opfundet noget lignende før. Så på den måde beriger disse kreative hoveder hinanden på en ret lavpraktisk måde, og mange af medarbejdernes idéer kan føres ud i livet uden store nye omkostninger. Se det er vidensdeling...
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar