søndag den 12. december 2010

Nul-tolerance over for tryksår

Hver gang en patient udvikler tryksår, er det en alarmerende begivenhed. Tilfældet bliver grundigt analyseret, for at man kan drage læring, så den samme ulykke ikke skal ramme andre patienter. Utopi eller virkelighed?

Sådan er praksis i et stort sygehusfællesskab i Wales, Abertawe Bro Morganwg (ABM) universitetshospital, der består af fire store og en række mindre sygehuse i Swansea. På sygehuset med i alt 92 afdelinger og 2800 senge var der i løbet af hele oktober måned kun fire patienter, der fik tryksår under indlæggelsen.

For bare fem år siden havde det store walisiske hospital lige så mange patienter med tryksår som andre sygehuse. Ca. 13 % udviklede et tryksår, mens de var indlagt. Det svarer nogenlunde til niveauet i Danmark, hvor en oversigt fra 2009 viser, at mellem seks og 23 % af patienter på danske sygehuse har åbne tryksår, og endnu flere har begyndende trykskader, der viser sig som rød hud.

ABM universitetshospitalet i Wales besluttede at gøre noget ved problemet i forbindelse med den walisiske patientsikkerhedskampagne 1000 Lives Campaign, der startede i 2008. Hospitalet indførte et program, SKIN Bundle, der svarer til Tryksårpakken i projektet Patientsikkert Sygehus. SKIN Bundle sikrer, at patienter i risiko for tryksår systematisk tjekkes for faktorer, der kan udløse en trykskade: fx om de ligger rigtigt, om de er blevet vendt, om de er våde, om de har fået nok at spise og drikke.

Siden er tryksår blevet en sjældenhed. Der var ni i august, otte i september og i oktober altså kun fire. Swansea-hospitalerne er et godt eksempel på, at det er muligt at eliminere patientskader, som ellers er blevet betragtet som en naturlig og uundgåelig følge af at være syg og svagelig, have dårligt blodomløb og at ligge på hospitalet. Nu opstår der så få tryksår, at hver enkelt tilfælde kan analyseres og årsagerne kortlægges, for at skaden ikke skal ske igen.

Waliserne er nået så vidt ved at indføre en række nye systematiske arbejdsgange, men først og fremmest ved at indføre ”nultolerance” over for tryksår. Hypotesen er, at skaderne kan undgås, og hypotesen holder åbenbart stik.

Nu glæder vi os til at vise at det samme kan lade sig gøre i Patientsikkert Sygehus.

3 kommentarer:

  1. Jeg bemærker at målet for videnspredningen er "nultolerance" overfor en bestemt fejl. Det er jo et mål, der giver god mening i konteksten af sundhedssektoren. Det er jo mennesker, man arbejder med.

    I en it-virksomhed som vores - eller andre sammenhænge hvor innovation sætter dagsordenen - findes der ikke mange tiltag for at bekæmpe sidste de tre procent af en fejlbehæftet proces. Her kan et innovativt tiltag være succesfuldt, hvis der bare er opnået 1/3 af den opstillede værdi.

    Jeg bemærker "nultolerance" som en særegen karakteristik for sundhedssektoren.

    SvarSlet
  2. Arne Poulstrup skriver:

    Kære Mikkel.
    Jeg kunne godt ønske mig, at også IT-sektoren havde højere ambitioner for deres produkter. Du kalder sundhedssektorens 'nultolerance' særegen; jeg synes snarere det er IT-sektorens ønsker til kvalitetsmål er 'særegen'.Netop halvgode IT-produkter og -løsninger giver os enorme problemer i sundhedssektoren, og - skal jeg hilse og sige - masser af fejl og skader, også på mennesker. I RSD har vi identificeret IT-løsnigner og patientskader som indsatsområde i 2011.
    Venlig hilsen
    Arne Poulstrup
    Centerchef, Center for Kvalitet

    SvarSlet
  3. Haha, touché.

    SvarSlet