torsdag den 29. april 2010

Hvad kan vi lære af naboen?

Jeg er hospitalsdirektør på Frederiksberg Hospital. I den egenskab mødes jeg hver måned med hver enkelt afdelingsledelse på hospitalet for at drøfte med dem, løst og fast, hvad der rører sig i deres afdeling.

På næsten hvert møde går jeg glad derfra, fordi jeg kan høre, at de hver især har gang i så mange spændende processer omkring ledelse, samarbejde, ny teknologi osv.

Det der til gengæld overrasker mig er, hvor lidt afdelingsledelserne taler med hinanden på tværs af afdelingsgrænserne om, hvad der virker og ikke virker. Altså deler hinandens erfaringer.

Jeg kender til fænomenet fra mit tidligere virke i den kommunale verden, men synes egentligt, at det er mærkeligt, at man i hospitalsverdenen på det ledelsesmæssige plan deler så få erfaringer med hinanden, som man nu gør. I sundhedsvæsenet er man jo netop vant til konstant at forske og udvikle ny teknologi, som man så mere eller mindre systematisk tager i brug på andre hospitaler efterfølgende.

Jeg har derfor igangsat et lille eksperiment i vores lederforum (hvor alle afdelingsledelser mødes); nemlig en øvelse, som hedder "hvad kan jeg lære af naboen?". Jeg har bedt hver enkelt deltager om på forhånd at få talt med nogle afdelingsledelseskollegaer i andre afdelinger for at finde ud af, hvad de har god erfaring med. Og så præsentere det i lederforum.

Det har vi nu prøvet, og der kom et væld af god vidensdeling. På vores næste møde skal der så afrapporteres efter devisen "hvordan gik det så med at implementere det gode fra naboen i min egen afdeling?". Det er jeg spændt på at høre.

2 kommentarer:

  1. Super initiativ - lyder spændende! Derfor kunne det også være interessant, hvis du ville dele ud af erfaringen fra "Hvordan gik det så - mødet!". Og særligt interessant, hvad, man de enkelte steder vurderer, var afgørende for, at det gik fremad/godt, og hvad der var afgørende for at det ikke gik. Hvis det kom frem under mødet.
    Venlig hilsen den nysgerrige Trine Petersen

    SvarSlet
  2. Hej Trine.

    Se mit senere indlæg på

    http://videnspredning.blogspot.com/2010/04/hvad-kan-vi-lre-af-naboen.html

    Jonatan

    SvarSlet