tirsdag den 26. juli 2011

Kune vi bare få 'skidtet til at virke'

Kommentar til Jens Øjvinds indlæg Jens Øjvind havde et indlæg den 14. juli. Jeg har forgæves forsøgt at skrive en kommentar, men 'skidtet virker ikke'. Så jeg har valgt at skrive det som indlæg i stedet.Jeg er enig i dine betragtninger omkring udviklingerne i DK: flere ældre patienter med sygdomme, der i højere grad kan behandles. Patienter, som i højere grad får informationer fra digitale (og sociale) medier, og patienter, som i langt højere grad ønsker at være aktive omkring deres sundhed og sugdomstilstande. I og for sig er vi alle patienter eller pårørende på et eller andet tidspunkt, og det er sikkert også derfor at vores sundhedsvæsen og dets ve og vel, ligger os så meget på sinde. Min pointe omkring vores sundhedsvæsen er at vi bør holde så meget bevarelse af sundhed og behandling af sygdom så tæt på borgeren som muligt: dvs hos praktiserende læge og i kommunerne. Så lidt som muligt skal ind omkring de dyre (og farlige) sygehuse. Det kræver at vi får placeret patienterne det rette sted i behandlingen med det samme (= stratificering). Det kræver information til patienterne, og det kræver deres aktive medspil. Dokumentation, viden og medinddragelse bliver nøgleordene fremover, og dér får informationsteknologien sin store chance. Kan vi få 'skidtet til at virke', er jeg sikker på vi vil se en revolution på det område, og rigtigt mange gode løsninger.Venlig hilsen, Arne Poulstrup, Center for Kvalitet, RSD

1 kommentar:

  1. Det er godt at høre at løsningsmodellerne omfatter decentralisering som du beskriver. Jeg tror, at entrefeen vil hjælpe med at borgeren tænker sig om en ekstra gang, så man kan undgå de meget lette sager. Samtidig er der en vis finansiering i ydelsen.

    Jeg hører, at der er initiativer indenfor Danske Regioner, der går i den nævnte retning. I min karriere har vi udviklet omfattende selvbetjeningsløsninger. Hvor svært kan det være med de nye teknologier og sociale netværk.

    Er der basis for videndeling her?

    SvarSlet