tirsdag den 23. november 2010

Er it overhovedet relevant for kvalitet i sundhedsvæsenet?

For mig at se et temmelig enkelt spørgsmål at besvare, og det kom derfor helt bag på mig, da jeg for nylig i uddannelsessektoren blev mødt med en holdning om, at it-understøttelse er temmelig uinteressant for kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet.
It understøtter allerede i dag kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet, men desværre isoleret i forhold til de enkelte kvalitetssikringsinitiativer:

- Kliniske databaser har både it-understøttet datafangst og dataudtræk, men på en måde som gør, at klinikerne udsættes for at skulle dobbeltregistrere informationerne i både patientjournalen og den kliniske database.
- Utilsigtede hændelser kan elektronisk indberettes til Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Desværre ses det kun i ringe grad, at it anvendes til at støtte klinikerne i at undgå fejl, der kan forebygges.
- Alle hospitaler skal akkrediteres efter den danske kvalitetsmodel (DDKM), og da kvalitetsinitiativer ofte er forbundet med yderligere dokumentation og dobbeltregistrering, er det forståeligt, at Lægeforeningen i deres politik for sundheds-it 2008 fremfører, at de ikke kan acceptere, at DDKM tages i brug, før it-systemerne kan understøtte modellen (Lægeforeningens politik for sundheds-it, 2008).
Der er fra min side ingen tvivl om, at kvalitetsarbejdet i sundhedsvæsenet har stor værdi for patienterne, og at klinikerne bakker op om initiativerne. Det er dog også mit indtryk, at kvalitetsarbejdet giver anledning til øgede dokumentationskrav, og det er her, jeg mener, at it er relevant!

Visionen om, at klinikerne kun skal dokumentere informationerne én gang, og at data efterfølgende kan genbruges til fx kvalitetsudvikling blev for første gang formuleret i forbindelse med Grundstruktur for Elektronisk Patientjournal (G-EPJ). G-EPJ satte gang i debatten om balancen mellem fri tekst og strukturerede data i den kliniske dokumentation, hvor den fri tekst er fremherskende i lægejournalen og strukturerede data en forudsætning for at kunne genbruge data. Her 10 år efter er vi blevet klogere, og debatten er ikke længere et spørgsmål om enten-eller, men et spørgsmål om at finde ud af, hvornår det er relevant at kunne genbruge data.

Visionen om at sammentænke it og kvalitet er heldigvis inkluderet i Regionernes Sundheds-it (RSI) pejlemærker for sundheds-it 2010, hvor det anføres, at Kvalitet er et gennemgående element i alle pejlemærkerne, da det er en grundlæggende præmis, at regionernes sundheds-it indsats skal føre til, at patienterne får en bedre kvalitet (RSI).

Så det er mit håb, at det ikke kun er it-organisationerne i sundhedssektoren, der har denne vision, men at også kvalitetsorganisationer og klinikere kan se, at it fortsat har potentialet til at støtte klinikerne i det daglige kvalitetsarbejde og derigennem fremme kvalitetsudviklingen i sundhedsvæsenet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar