mandag den 13. september 2010

Følg eller Forklar

I forrige uge var jeg til Sundhedsindustriens dag. Der var mange input at tage med hjem og et godt indtryk af hvordan omverdenen ser på os i det danske sundhedsvæsen. Et af de gennemgående temaer hos vores samarbejdspartnere i industrien var, hvorfor vi i så lille et land som Danmark skal have 5 regioner, som på en lang række punkter vælger forskellige løsninger på de samme problemer. Når man kommer ind på innovationens væsen kunne man måske lidt provokerende spørge, hvorfor den samme industri så lægger så meget vægt på, at det er ildsjælene ude på sygehusafdelingerne der er fundamentet for udviklingen – men det er en anden problemstilling som ikke er mit ærinde i dag (men jeg vil nok vende tilbage til den ved lejlighed).

Pointen i at man har et regionalt selvstyre, og at man har forskellige løsningsmodeller fra region til region, fra sygehus til sygehus og fra afdeling til afdeling er jo nødvendigheden af den lokale tilpasning. Der skal ikke kommunikeres på samme måde i Sønderborg som i Hillerød. Men vore samarbejdspartnere har alligevel en pointe. At vi er alt for dårlige til at kopiere naboens gode ideer er jo hele baggrunden for det vidensdelingsprojekt som denne blog er en del af. Regionernes Sundheds IT organisation, som er etableret her i foråret har introduceret princippet ”Følg eller Forklar”, som indebærer, at vi på IT-området fremover skal vælge fælles løsninger regionerne imellem, og hvis vi ikke gør det og vælger en anden løsning end de andre regionalt, så har vi en forpligtelse til at forklare os. I Nordjylland har vi valgt også at indføre princippet internt i regionen, således at sygehuse der ønsker at afvige fra den generelle strategi f.eks. på kommunikationsområdet har en forpligtelse til på forhånd at forklare baggrunden for, hvorfor man ønsker at vælge en anden vej.

For at vende tilbage til Sundhedsindustriens dag. En af oplægsholderne var Kjeld Møller Pedersen. Han fortalte, at han i sin tid som Sundhedsdirektør i Vejle Amt havde det princip, at når en afdeling ikke ville gøre som aftalt så blev ledelsen slæbt med hen et sted, hvor man kunne se den aftalte måde at løse tingene på fungere i praksis, og så blev man ellers bedt om på stedet at forklare , hvorfor denne løsning var urealisabel derhjemme. Kjeld var sundhedsdirektør fra 1987-91! – tænk lige på hvor langt vi var i dag hvis ”følg eller forklar” princippet var indført overalt i det danske sundhedsvæsen allerede dengang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar