Der er fortsat gråzoner mellem sektorerne i det danske sundhedsvæsen, på trods af at der de seneste år er blevet arbejdet målrettet mod et bedre samarbejde mellem de forskellige sektorer. Det er en af hovedpointerne i artiklen ”Vejen til et sundhedsvæsen i verdensklasse”, der blev bragt på Berlingske på nettet i juli måned (http://www.b.dk/kronikker/vejen-til-et-sundhedsvaesen-i-verdensklasse). Artiklen er forfattet af formændende for Sundhedskartellet, Overlægeforeningen, Yngre Læger, FOA og HK/Kommunal. Indlægsgiverne baserer deres synspunkter på organisationernes 8-punktsplan.
Som kundechef i Koncern IT, Region Hovedstaden, dukker der et spørgsmål op i mit hoved: Hvordan kan vi allerbedst understøtte et sundhedsvæsen i verdensklasse – eller hvordan bør en elektronisk patientjournal (EPJ) til et sundhedsvæsen i verdensklasse egentlig se ud?
En af pointerne i 8-punktsplanen er at skabe sammenhæng mellem sektorerne. Det er et område, man allerede nu bruger mange ressourcer på – og det synes jeg er helt reelt. For i langt de fleste patientforløb er der oftere brug for at udveksle informationer mellem regionens hospitaler og patientens praktiserende læge og kommune, end der er brug for at udveksle informationer mellem hospitaler i to forskellige regioner. Spørgsmålet er derfor, om det ikke er på tide at overveje muligheden for en EPJ, som kan anvendes af klinikerne på hospitalet, de praktiserende læger, hjemmesygeplejersker – ja i princippet alle, der bidrager i patientforløbet – herunder også patienten selv.
I dag arbejder vi på at udvikle og implementere fælles medicinkort, standardiserede meddelelser mellem praktiserende læger, kommuner og hospitaler og tværsektorielle it-løsninger til at understøtte behandlingen af kroniske sygdomme. Ofte skaber disse initiativer endnu flere dokumentationsopgaver for den enkelte kliniker, der for eksempel skal afsende et tidstro advis om udskrivelse af en patient, opdatere medicinkortet, skrive en epikrise eller udfylde en genoptræningsplan. Hver eneste gang en ny meddelelse mellem sektorerne aftales, skal der alene i min region udvikles en ny funktionalitet i regionens EPJ, i kommunernes ca. fem EPJ’er og i et tilsvarende antal EPJ’er hos de praktiserende læger.
Der er stadig lang vej til det fulde overblik over patientforløb på tværs af sektorerne – og det rejser spørgsmålet, om vi fortsat skal binde sektorerne sammen ved at udvikle nye tværsektorielle meddelelser og it-systemer – eller om de tre sektorer i stedet bør anvende en og samme EPJ?
Man kunne frygte et stort og komplekst it-udviklingsprojekt. Men sagen er den, at disse store EPJ-systemer allerede eksisterer – eksempelvis hos Veteran Affairs og Kaiser Permanente, der allerede har implementeret en EPJ til alle sundhedsaktører og som nu høster gevinsterne – blandt andet i form af et helt unikt datagrundlag for den kliniske kvalitetsudvikling.
Så der findes rent faktisk tværsektorielle EPJ-systemer, men er vi klar til at gå på tværs af sektorerne i it-understøttelsen af et sundhedsvæsen i verdensklasse?
mandag den 8. august 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar