Vækst handler om flere arbejdspladser i det private erhvervsliv og dermed lavere overførselsomkostninger. Vækst i det private rum er vækst i omsætning, markedsandel, bedre effektivitet og bundlinje - og samlet set et større bidrag til velfærdskassen. På de offentlige arbejdspladser handler det om at yde mere for mindre.
Løsningerne bygger på øget arbejdstid, mere output pr. time, større fleksibilitet, skiftehold, flere i arbejde og færre på overførselsindkomster og alt i alt større risiko for den enkelte for ikke at slå til. Løsningerne udspringer fra industrisamfundets ledelses og styringsmodeller.
Der er imidlertid bred enighed om at vi lever i et vidensamfund. Derfor bruger vi rigtigt mange penge på at uddanne os alle til at være dygtigere individer, når vi kommer på arbejdsmarkedet og for at efteruddanne os til fleksible dygtige medarbejdere med certifikater på vores viden. Er det vejen til vækst?
MÅSKE og delvis, - der er langt fra viden til effekt, og viden er meget mere end det vi lærer i skoler og på kurser. Når viden bringes i kontakt med praksis og der er vilje til læring og forandring så - JA.
Når vi anerkender og oplever, at viden er et organisatorisk aktiv, så vil vi samtidig få øje på værdien af den særlige viden, der er indlejret i virksomhederne - den tavse viden, som er guld værd og som differentierer den ene organisation fra den anden.
Lad os vende organisationerne på hovedet og lade medarbejderne få højt til loftet, supplere dem med en transportvej for viden og gøre os dygtige til at udføre nyttige forandringer.
Indsigten i hvad der i praksis virker godt eller skidt, er hos dem, der leverer. Det er dem, der registrere og derigennem skaber de indsigt hos stabe og ledere, der står for beslutninger og forandringer, - men meget går tabt i den proces.
Ved at åbne op for dialog i teams og i praksisfællesskaber under et fælles mantra om at finde nye bedre veje og om løbende at blive bedre kan enhver organisation blive sin egen guldmine af gode løsninger og kreative sjæle.
I mange forandringsprogrammer, som jeg i tiden løb har haft ansvar for, er der det fælles træk, at guldet ligger for næsen af én selv, og at det kan samles op ved respekt, lytten, dialog og omsætning til ny bedre handling.
”Det handler om at lede med opmærksomheden rettet mod værdien af viden”.
Videnledelse / Knowledge Management / Videnspredning er et koncept, der indeholder modeller for forretningsudvikling igennem videndeling; - gap-analyse på læringskulturen, processer, værktøjer, uddannelser og ledelsesmodeller lige til at tage ned fra hylden og implementere i egen organisation. En langsigtet, frugtbar og inspirerende udvikling.
I sundhedsvæsenet har I har gode historier fra jeres hverdag, hvor dét, at blive bedre sammen med andre, har givet gode resultater og ny energi. Kan de fortælles her?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar