”Hvor er mus’en, der kan scrolle?” ”Jeg kan ikke finde den, det kan simpelthen ikke være rigtigt, at vi kun har én mus, der kan scrolle.” Hverdagen blev ikke nemmere af, at klinikere på Frederikssunds Hospital skulle bruge tid på at løbe op og ned af gangene for at finde afdelingens eneste mus med scroll-funktion.
Ovenstående eksempel er ikke opfundet til lejligheden. Det er et ægte dagligdags eksempel på, at der er it-problemer, som det er svært at gøre noget ved, og så er der it-problemer, som det er meget nemt at gøre noget ved.
Jeg har altid interesseret mig for samspillet mellem it og de kliniske arbejdsgange og det var derfor naturligt, da Frederikssunds Hospital rapporterede om svære it-problemer i den kliniske hverdag,
at Koncern IT besøgte den pågældende afdeling for at observere og analysere arbejdsgangene.
Det er ikke for at fraskrive mig ansvaret. I Koncern IT arbejder vi med it på Region Hovedstadens hospitaler, og det allerstørste problem ude på hospitalerne har længe været den effektive systemadgang. Og vi arbejder intenst i Koncern IT på at skabe et fælles log-on til de 10-15 mest brugte systemer, og vi er allerede kommet langt.
Men på Frederikssunds Hospital opdagede vi, at der var mange forskellige kilder til de problemer, klinikerne oplevede på afdelingerne.
Og det viste sig hurtigt, at udover effektiv systemadgang, så er der rigtig meget, man kan gøre som kliniker for at få en bedre it-arbejdsgang.
For eksempel – hvis der er noget it-udstyr, der ikke virker – så bestil det hjem!
Bestil nye mus hjem, som alle har en scroll-funktion, bestil nye pc’ere hjem, som ikke er 17 år om at starte op, få i samarbejde med it-afdelingen opdateret programmer og rette adgangskoder, deltag i undervisningen af de nye systemer, så det ikke er manglende kendskab til systemerne, som skaber barriererne i din hverdag. Systemerne laves for at gøre din hverdag nemmere – og ikke omvendt.
Jeg vil gerne lægge hovedet på bloggen på, at hvis it-udstyret havde samme status som det medicinske udstyr, så ville it-problemerne på afdelingerne blive kraftigt reducerede.
Og jeg er overbevist om, at ovenstående problematik ikke er enestående for Frederikssunds Hospital, og at det sandsynligvis gælder for mange afdelinger, der går og irriterer sig over ting, man rimeligt nemt og billigt kan gøre noget ved.
torsdag den 26. august 2010
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar