onsdag den 26. januar 2011

Godt arbejdsmiljø, kvalitet og effektivitet går hånd i hånd

Jody Gittell er i Danmark for øjeblikket – Det er hun bl.a. for at holde oplæg på væksthus for ledelses konference på Axelborg i dag, hvor væksthuset samtidig udsender en ny publikation om De skjulte velfærdsreserver – hvor der fokuseres på at frigøre den sociale kapital og viden, der ligger i den offentlige sektor og bruge denne til at øge produktiviteten. Øget produktivitet er altså ikke lig med dårligt arbejdsmiljø – det er omvendt - det gode arbejdsmiljø understøtter både kvaliteten og produktiviteten.

Gittell har i 2010 skrevet en af de væsentligste bøger i mange år om sundhedssektoren ” High Performance Healthcare”, Gittells hovedpointe lyder måske umiddelbart ganske banal, at man skal styrke det tværfaglige samarbejde om kerneopgaven. Det kalder hun relationel koordinering. Det der karakteriserer en god relationel koordinering er fælles mål, fælles viden og gensidig respekt understøttet af en kommunikation som er hyppig, rettidig, præcis og problemløsende.

Som sagt kan en sådan konklusion lyde banal, men styrken ligger i at hendes konklusion ikke bare bygger på almindelig common sense, men på en ganske omfattende forskning der med hård empiri dokumenterer, at de sygehuse der lykkes med den relationelle koordinering også ser markante effekter på lavere liggetider, bedre resultater, højere patienttilfredshed og højere medarbejdertilfredshed. Hendes resultater er med andre ord evidensbaserede, og det er min erfaring, at netop det er nøglen til at få sundhedsprofessionerne til at tage tingene til sig.

Men Gittell stopper ikke her – hun har også en stor praktisk værktøjskasse bl.a. et ganske simpelt skema, som gør det muligt for det enkelte sygehus eller den enkelte afdeling at måle graden af relationel koordinering og de steder, hvor der er størst behov for at sætte ind. (og det forlyder at dette værktøj netop er ved at blive oversat til dansk, hvorefter det vil blive tilgængeligt i elektronisk form). En af Gittells allervigtigste pointer er, at man ikke kan tage fat i udfordringerne ved at arbejde med enkelte faggrupper, men netop ved at kigge på helheden.

Jeg er ikke i tvivl om, at netop i en tid, hvor der er så stor fokus på at øge produktivitet og effektivitet i sundhedssektoren er Gittells redskaber værd at overveje. Det er nogle af de mest konkrete stykker værktøj jeg hidtil har set, når det drejer sig om det mål vi alle har ”work smarter – not harder” Vi har i hvert fald i Region Nordjylland besluttet at tage dem i meget konkret anvendelse.

1 kommentar:

  1. Mine erfaringer stemmer helt overens med ovenstående konklusion. Jeg arbejder som leankonsulent på et sygehus og kan se at en væsentlig gevinst ved leanprojekter er den forbedrede forståelse og gensidige respekt mellem faggrupperne. Den kommer af en større forståelse for hvad "de andre" laver. Jeg glæder mig til at læse Gittells bog.

    SvarSlet